Τρίτη, 18 Απριλίου 2017

Πώς οι Έλληνες εργολάβοι επεκτείνονται στην Τουρκία του Ερντογάν

Την τεχνογνωσία της στα περιβαλλοντικά έργα, με συμμάχους τα μεγαθήρια των κατασκευών της Τουρκικής αγοράς, ενεργοποιεί ο όμιλος Ελλάκτωρ, σε συνεργασία με την Dogus, του πανίσχυρου Φερίτ Σαχένκ (κεντρ. φωτ.), εκ των στενών φίλων και χρηματοδοτών του Ταγίπ Ερντογάν. Η Άκτωρ είναι εδώ και λίγο διάστημα, το έτερο μέλος μιας ευρύτερης συμμαχίας στην διεκδίκηση σημαντικών περιβαλλοντικών έργων στην Τουρκία, ανάμεσα στις οποίες είναι οι μεγάλες εργολαβίες για τους βιολογικούς καθαρισμούς στο Γενί Καπί της Κωνσταντινούπολης, σε συνεργασία με την Dogus Construction συνολικής αξίας περίπου 900 εκ. δολαρίων.


Ο όμιλος Ελλάκτωρ που στέκεται ως αξιόμαχος παίκτης στα περιβαλλοντικά έργα, προστίθεται σε ένα ευρύ πεδίο συμμαχιών του Τουρκικού ομίλου που έχει αναπτύξει με μεγάλη επιτυχία και στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Μαζί με Άραβες επενδυτές συμμετέχει στο σχήμα που έχει αναλάβει τον Αστέρα της Βουλιαγμένης, όπου η Άκτωρ πρόσφατα κέρδισε και το συμβόλαιο για την ανακατασκευή της μονάδας, με τον όμιλο Κωνσταντακόπουλο για την εξαγορά του Χίλτον και με τους Λάτση και Κυριακούλη στις μαρίνες. Πρόκειται για ένα όμιλο με τεράστιο εκτόπισμα σε όλο το φάσμα της τουρκικής οικονομίας, γεγονός που προσδίδει αξία στην συνεργασία για τον όμιλο Ελλάκτωρ που εδώ και μήνες στελέχη του παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς την γειτονική αγορά.
Ο όμιλος Ελλάκτωρ σκοπεύει να εντατικοποιήσει την παρουσία του στην Τουρκία στην οποία έχει ήδη δείγματα γραφής. Πέρσι η Άκτωρ παρέδωσε την μονάδα ξήρανσης ιλύος στην Σμύρνη και το έργο της αποκατάστασης του ΧΥΤΑ στην περιοχή Ντιγιαρμπακίρ σε συνεργασία με την Τουρκική Goksin. Πριν δύο χρόνια η Ηλέκτωρ, ολοκλήρωσε άλλο ένα έργο που αφορούσε την κατασκευή ΧΥΤΑ και την αποκατάσταση της παλιάς χωματερής στο Μπαλικεσίρ στην περιοχή του Μαρμαρά. Εκτός από την Dogus, στα έργα περιβάλλοντος και βιολογικών καθαρισμών στην Κωνσταντινούπολη, συνεργασία υπάρχει και με ένα ακόμη ισχυρό επιχειρηματικό όμιλο, την Nurol Construction που ανήκει στη οικογένεια Νουρετίν Τσαρνικλίν με δραστηριότητες στην άμυνα, την ενέργεια, τον τουρισμό, την επενδυτική τραπεζική κ.α. Αν και η Τουρκική οικονομία αποτελεί το τελευταίο διάστημα κινούμενη άμμο, για τις ελληνικές κατασκευαστικές που επιδιώκουν την διερεύνηση των δραστηριοτήτων τους σε νέες αγορές, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα εν δυνάμει κατασκευαστικό Ελντοράντο, αν οι τοπικές εταιρείες δεν ήταν τόσο ισχυρές. Ο τουρκικός κατασκευαστικός τομέας είναι από τους κορυφαίους και πλέον δυναμικούς κλάδους στην τουρκική οικονομία. Ενδεικτικό είναι ότι στον κατάλογο των 250 μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών, με διεθνή δραστηριότητα, τον οποίο εκδίδει κάθε χρόνο το περιοδικό Engineering News Record (ENR), οι τουρκικές κατασκευαστικές εταιρείες καταλαμβάνουν τη 2η θέση παγκοσμίως, μετά την Κίνα. Είναι επομένως δύσκολο οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες να ανταγωνιστούν τα τουρκικά μεγαθήρια των κατασκευών με τους χιλιάδες εργαζόμενους, το σύγχρονο εξοπλισμό και το χαμηλό εργατικό κόστος. Μπορούν όμως μέσα από συνεργασίες και joint venture να αποσπάσουν μερίδια της μεγάλης πίτας.
Το μέγεθος των τεχνικών έργων που κατασκευάζονται στην χώρα, είναι ασύλληπτο. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του ελληνικού Προξενείου στην Κωνσταντινούπολη που επικαλείται κυβερνητικούς σχεδιασμούς έως το 2023, το πρόγραμμα για έργα υποδομής υπολογίζεται σε 700 δισ. δολάρια εκ των οποίων τα 200 δισ. δολάρια αφορούν έργα που θα γίνουν με ΣΔΙΤ! Ανάμεσά τους είναι το τρίτο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης που θα εξυπηρετεί 90 εκ. επιβάτες αρχικά, η επέκταση της γέφυρας του Βοσπόρου, η κατασκευή πυρηνικών σταθμών στην περιοχή της Σινώπης, η νέα γραμμή μετρό 33 χιλιομέτρων που θα συνδέσει το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης και η τρίτη υποθαλάσσια σήραγγα που θα ενώσει την Ευρωπαϊκή με την Ασιατική πλευρά του Βοσπόρου.
Ο Άκτωρας έχει συμμαχήσει με Τουρκικές εταιρείες και στο μετρό του Κατάρ (Gold Line), μολονότι στο παρελθόν μια άλλη συνεργασία με την επίσης τουρκική ENKA για την κατασκευή του φιλόδοξου real estate πρότζεκτ στο Ομάν, υπήρξε οδυνηρή.
Το 2015, ο κύκλος εργασιών του κατασκευαστικού κλάδου αντιπροσώπευε στην Τουρκία το 5,9 % του ΑΕΠ απασχολώντας 1,8 εκατομμύρια εργαζόμενους. Άμεσα ή έμμεσα ο τουρκικός κατασκευαστικός τομέας υπολογίζεται ότι συμβάλλει στο 30% της τουρκικής οικονομίας και στο 10% της εγχώριας απασχόλησης.
Tης Μαριάννας Τζάννε