Δευτέρα 10 Ιουλίου 2017

Θεσσαλονίκη: Αρχίζουν τα έργα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης 84,5 εκατ. ευρώ

Ολοκληρώθηκε η κατανομή των 84,5 εκ. ευρώ ανά τομέα παρεμβάσεων της «στρατηγικής ολοκληρωμένης βιώσιμης αστικής ανάπτυξης» της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για οχτώ δήμους του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.


Στη σημερινή συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης ανακοινώθηκαν τόσο η κατανομή των κονδυλίων ανά τομέα (που θα καθορίσει εν πολλοίς και τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν), όσο και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης όλων των πράξεων.
Οι οχτώ δήμοι στους οποίους θα γίνουν παρεμβάσεις το επόμενο διάστημα από το πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης είναι Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Κορδελιού – Ευόσμου, Νεάπολης – Συκεών, Παύλου Μελά, Πυλαίας – Χορτιάτη (μόνο η Πυλαία) και Δέλτα (μόνο το Καλοχώρι).
Τη μερίδα του λέοντος από τα συγκεκριμένα κονδύλια απορροφούν παρεμβάσεις για τη βελτίωση του πρασίνου και της ποιότητας ζωής στο πολεοδομικό συγκρότημα (πάνω από 50 εκ. ευρώ), ενώ στο συγκεκριμένο τομέα ανήκουν και οι πρώτες παρεμβάσεις που θα γίνουν, με έναρξη μέχρι το τέλος του έτους. Συνολικά οι παρεμβάσεις θα ολοκληρωθούν ως το τέλος του 2022, αλλάζοντας συνολικά την εικόνα της Θεσσαλονίκης, όπως τονίζουν οι αρμόδιοι.
Συγκεκριμένα, σε πέντε τομείς θα αρχίσουν οι πρώτες παρεμβάσεις στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, με την έκδοση των σχετικών προσκλήσεων, συνολικού προϋπολογισμού 28 εκ. ευρώ, που αφορούν σε έργα πρασίνου, αντιπλημμυρικά και ποδηλατοδρόμους.
«Το Στρατηγικό Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με αιχμή τη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης, αποτελεί από τις κορυφαίες παρεμβάσεις μας στο πλαίσιο της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020», είπε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, κατά την παρουσίαση του προγράμματος.
Ο ίδιος σημείωσε ότι ενώ η υποχρέωση της Περιφέρειας ήταν να διαθέσει για το συγκεκριμένο πρόγραμμα το 5% του ΕΣΠΑ που διαχειρίζεται, η επιλογή της διοίκησης της Περιφέρειας ήταν να διπλασιαστεί αυτό το ποσό. Έτσι σε όλη την Κεντρική Μακεδονία θα διατεθούν τελικά 105 εκ. ευρώ, από τα οποία 84,5 στη Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε το σχέδιο «απόλυτα εφαρμόσιμο» και τόνισε ότι «θα βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσης και της καθημερινότητας, των πολιτών και των τοπικών επιχειρήσεων, στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, με έμφαση φυσικά στις περιοχές που αντιμετωπίζουν τα πιο σημαντικά προβλήματα».
Περιγράφοντας το πρόγραμμα ο περιφερειάρχης υπογράμμισε ότι «δεν είναι μόνο ένα πρόγραμμα αστικών αναπλάσεων και υποδομών, αλλά έχει συγκεκριμένους άξονες προτεραιότητας, που αφορούν σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας των πολιτών. Περιλαμβάνει σημαντικές κοινωνικές παρεμβάσεις. Αύξηση των χώρων πρασίνου. Αποκαταστάσεις χώρων. Περιλαμβάνει επίσης δράσεις, ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, εισαγωγής της καινοτομίας και συνολικά, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την αντιμετώπιση της φτώχειας και της ανεργίας. Ουσιαστικά, με το Πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης αντιμετωπίζουμε τις μεγάλες σύγχρονες προκλήσεις, τις οικονομικές, κοινωνικές, δημογραφικές, περιβαλλοντικές και τις προκλήσεις από την κλιματικής αλλαγή».
Ο κ. Τζιτζικώστας πάντως, με αφορμή προφανώς και την «κόντρα» που είχε ανακύψει με το δήμο Θεσσαλονίκης για τα επιλέξιμα έργα προς χρηματοδότηση, διευκρίνισε και ξεκαθάρισε εκ νέου ότι η Περιφέρεια συμβαδίζει απόλυτα με τους κανόνες της ΕΕ και τους στόχους της κεντρικής στρατηγικής «Ευρώπη 2020», που σημαίνει ότι «χρηματοδοτούμε εκείνες τις παρεμβάσεις, οι οποίες μπορεί είναι επιλέξιμες, με βάση τα ξεκάθαρα κριτήρια που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Άλλωστε αυτό ακριβώς κάναμε πάντα στο ΕΣΠΑ, πετυχαίνοντας τα αποτελέσματα που ανέδειξαν την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε εθνικό πρωταθλητή. Σε καμιά περίπτωση, αυτή η διοίκηση, δεν πρόκειται να ρισκάρει τα κοινοτικά κονδύλια. Τους πόρους του ΕΣΠΑ, που είναι πάρα πολύ σημαντικοί για τον τόπο μας, τους αξιοποιούμαι πάντα με ασφάλεια και με στόχο το καλύτερο αποτέλεσμα. Γι' αυτό και αξιολογούμε αυστηρά όλες τις προτάσεις και υλοποιούμε εκείνες που πληρούν όλα τα κριτήρια και τους κανόνες που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση».
Αιχμές για την «κόντρα» με το δήμο Θεσσαλονίκης άφησε και η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, τονίζοντας ότι αποδείχτηκε ότι τη μητροπολιτικότητα ως ρόλο μπορεί να την επιτελέσει μόνο ένα όργανο, όπως η Αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης και καμιά Αναπτυξιακή Εταιρεία ή Δήμος.
Πώς επηρέασε η κρίση τη Θεσσαλονίκη
Στους οχτώ δήμους που θα γίνουν οι παρεμβάσεις κατοικούν (και συνεπώς θα ωφεληθούν άμεσα) 790.715 πολίτες, σύμφωνα με την απογραφή του 2011.

Προτού γίνει όλος ο σχεδιασμός του προγράμματος, έγινε σημαντική δουλειά από τους μελετητές στην αποτύπωση της κατάστασης που επικρατεί στο μεγαλύτερο αυτό τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης. Οι διαπιστώσεις είναι αποκαλυπτικές για τον τρόπο με τον οποίο η οικονομική κρίση επηρέασε τη Θεσσαλονίκη:

-Στην απογραφή του 2011 φαινόταν να συνεχίζεται η φάση από-αστικοποίησης με μετακίνηση του πληθυσμού από τον κεντρικό δήμο προς τους περιφερειακούς και περιαστικούς δήμους, γεγονός που αντιστράφηκε λόγω της οικονομικής κρίσης από την αδυναμία συντήρησης των μονοκατοικιών και την ανάγκη για περιορισμό των ημερήσιων εξόδων μετακίνησης και παρατηρήθηκε μια επανεισροή πληθυσμού.

-Παράλληλα, υπήρξε και εξακολουθεί να υπάρχει ένα σημαντικό κύμα μετανάστευσης κυρίως στις ηλικίες 18-44 για αναζήτηση εργασίας σε άλλες χώρες.

-Η φυγή αυτή του πληθυσμού αναμένεται να έχει ευρύτερες αρνητικές δημογραφικές επιπτώσεις καθώς επιβαρύνει το ήδη καταγεγραμμένο το 2011 πρόβλημα της γήρανσης, ενώ επηρεάζει αρνητικά το εκπαιδευτικό επίπεδο του πληθυσμού, αφού μετανάστευσαν κυρίως άτομα με υψηλά προσόντα. Η γήρανση αποτελεί την κυριότερη δημογραφική απειλή για την περιοχή παρέμβασης.

-Η περιοχή εφαρμογής εμφανίζει μικρή εθνική ποικιλότητα, το 93,6% του πληθυσμού διαθέτει την ελληνική υπηκοότητα (έναντι 91% σε επίπεδο χώρας) και δεν υφίστανται σημαντικοί θύλακες μεταναστών, ή εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων.

-Στην περιοχή καταγράφεται αυξανόμενος αριθμός ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Ο αριθμός των ατόμων που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες ανέρχεται σε 11.379 για την περιοχή με την πλειοψηφία αυτών να αποτελούν άτομα με αναπηρίες (10.152). Ο αριθμός των ατόμων που ανήκουν στις ειδικές κοινωνικές ομάδες ανέρχεται σε 131.254 εκ των οποίων βασικότερη ομάδα για την περιοχή αποτελούν οι άνεργοι (71.063) με πάνω από το 50% αυτών να είναι μακροχρόνια άνεργοι. Οι μετανάστες αποτελούν επίσης σημαντική ειδική κοινωνική ομάδα. Στην περιοχή καταγράφονται περισσότεροι από 50.000 μετανάστες. Ο αριθμός των ατόμων που ανήκουν στις λοιπές κοινωνικές ομάδες ανέρχεται σε 73.460.
Η οικονομία του πολεοδομικού συγκροτήματος
«Η οικονομία οργανώνεται κατά κύριο λόγο περί τους κατεξοχήν αστικούς κλάδους του τριτογενούς τομέα. Ο δευτερογενής τομέας συγκεντρώνεται κυρίως στις βορειοδυτικές παρυφές της περιοχής εφαρμογής και σύμφωνα με τις προβλεπόμενες ή και θεσμοθετημένες ρυθμίσεις η μεν βιομηχανία περιορίζεται εκτός αστικού ιστού η δε μικρή βιοτεχνία και οι επαγγελματικές χρήσεις περιορίζονται δραστικά, με συνέπεια να έχουν μικρή συμμετοχή και στη συνολική απασχόληση και στη συνολική οικονομική δραστηριότητα», αναφέρουν οι μελετητές.
Ανά περιοχή γίνονται οι εξής επισημάνσεις:

-Η περιοχή του Ιστορικού Κέντρου κυριαρχείται από την ανάπτυξη μιας αγοράς λιανικού εμπορίου υπερτοπικής εμβέλειας που πλαισιώνεται από τις ανάλογες δραστηριότητες αναψυχής - εστίασης και από τους κλάδους υπηρεσιών. Παράλληλα, στο επίπεδο των χαμηλών ορόφων, διαρθρώνεται η εγκατάσταση παροχής κυρίως προσωπικών υπηρεσιών που κυριαρχείται από την εγκατάσταση ελευθέρων επαγγελματιών.

-Στην περιοχή του λιμανιού διαμορφώνεται ένας πυρήνας υπηρεσιών σχετικών με τη ναυσιπλοΐα. Το ξενοδοχειακό δυναμικό έχει ιστορικά αναπτυχθεί επίσης κατά κύριο λόγο στο ιστορικό κέντρο καθώς και προς την περιοχή του νέου σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης. Οι "νέες" ξενοδοχειακές μονάδες ωστόσο εξαπλώνονται, όπου είναι δυνατόν να βρεθεί επαρκές απόθεμα γης.

-Εκτός του κέντρου το λιανικό εμπόριο, κατά κύριο λόγο τοπικού ενδιαφέροντος, διαρθρώνεται στις περιοχές κεντρικών λειτουργιών, αλλά και κατά μήκος των κύριων οδικών αρτηριών.

-Προς την έξοδο της πόλης και μετά από αυτήν κυριαρχούν σταδιακά επαγγελματικές χρήσεις όπως εμπορία οχημάτων / εξοπλισμού / δομικών υλικών κ.λπ.

-Ανατολικά της πόλης, κυρίως στην εκτός σχεδίου περιοχή της Δ.Ε. Πυλαίας αναπτύσσεται ο δεύτερος σημαντικότερος πόλος εμπορίου μετά από αυτόν του κέντρου, όπου κυριαρχεί η ανάπτυξη υπερκαταστημάτων και εμπορικών κέντρων.
Εργασία – ανεργία
«Στην περιοχή κατοικεί το 46,25% του πληθυσμού της Περιφέρειας (78,29% της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης) και το 49,26% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού της. Ο συνολικός οικονομικά ενεργός πληθυσμός ανέρχεται στο 43,7% των κατοίκων και θεωρείται εξαιρετικά χαμηλός για αστικό κέντρο του μεγέθους και του ρόλου της Θεσσαλονίκης. Ο οικονομικά ενεργός πληθυσμός μειώνεται, ενώ λαμβάνοντας υπόψη και την ανεργία οι απασχολούμενοι από 314.891 άτομα το 2001, μειώνονται στους 276.950 το 2011 μείωση της τάξης του 12%. Το ποσοστό του οικονομικά ενεργού πληθυσμού μεταβάλλεται σε σχέση με την περιοχή κατοικίας, ωστόσο σε κάθε περίπτωση ανεργία και ενεργός πληθυσμός είναι καθολικά ζητήματα, δεν εντοπίζονται σε θύλακες και απαιτούν οριζόντιες στρατηγικές. Η χωρική κατανομή των επαγγελμάτων παρουσιάζει σχετική χωρική διαφοροποίηση. Η απασχόληση σε κλάδους του τριτογενή τομέα σε συγκεντρώνεται ανατολικά και κεντρικά ενώ δυτικά εμφανίζονται υψηλά ποσοστά στην απασχόληση που συνδέεται με τον δευτερογενή τομέα», σημειώνεται στο στρατηγικό σχέδιο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Μάλιστα, τονίζεται ότι τις τελευταίες δύο δεκαετίες στην περιοχή εξελίχθηκε ένα ιδιαίτερα σημαντικό πρόγραμμα επενδύσεων για τη βελτίωση των βασικών υποδομών. Οι κύριοι άξονες του προγράμματος αυτού περιελάμβαναν:
  • ύδρευση - αποχέτευση και αντιπλημμυρική προστασία,
  • αστικές μεταφορές,
  • ενεργειακή αναβάθμιση,
  • αστική - πολεοδομική ανάπλαση.
«Οι επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν έχουν σαφώς διαμορφώσει το σύγχρονο πρόσωπο της πόλης, χωρίς ωστόσο να έχουν εξασφαλίσει θεματικά και χωρικά πλήρη επάρκεια», σημειώνουν οι μελετητές.
Περιβάλλον

Σε ό,τι αφορά στο περιβάλλον, οι επιστήμονες εξηγούν ότι «το μικροκλίμα που διαμορφώνεται στην περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης εξαιτίας των τοπικών κλιματολογικών συνθηκών αλλά και της έμμεσης επίδρασης, λόγω της ανθρωπογενούς δραστηριότητας, συντελεί στην περιβαλλοντική υποβάθμιση της πόλης. Η πυκνή δόμηση με παλαιά μη αποδοτικά δομικά υλικά, η απουσία ελευθέρων χώρων, η απουσία αστικού πρασίνου, η εκτεταμένη κάλυψη των ελευθέρων χώρων με δομικά υλικά σε συνδυασμό με την ελάχιστη ικανότητα προσαρμογής του μεταφορικού συστήματος σε βιώσιμες μορφές κινητικότητας, συντελούν αρνητικά στην κλιματολογική υποβάθμιση της περιοχής, εντείνοντας φαινόμενα όπως η αστική νήσος θερμότητας και η μεταφορά και συγκέντρωση αιωρούμενων σωματιδίων. Η ανυπαρξία επιφανειών πρασίνου στην περιοχή, ενισχύει σημαντικά στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής που σχετίζεται με την αύξηση του αριθμού των ημερών καύσωνα (μέγιστη ημερήσια άνω των 35 βαθμών Κελσίου) και των τροπικών νυκτών (ελάχιστη νυκτερινή άνω των 20 βαθμών Κελσίου). Το φαινόμενο της αστικής νήσου ενδέχεται να ξεπερνάει και τους 5 βαθμούς Κελσίου σε πυκνοκατοικημένες, χαμηλού υψομέτρου και απομακρυσμένες από τη θάλασσα περιοχές».
Οι παρεμβάσεις
Στο σχεδιασμό των παρεμβάσεων της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης στο πολεοδομικό συγκρότημα μπήκαν τέσσερις στρατηγικοί στόχοι, με τα εξής χρονοδιαγράμματα έναρξης και ολοκλήρωσης των παρεμβάσεων και τους εξής προϋπολογισμούς:
1.Θεσσαλονίκη ανταγωνιστική και καινοτόμα: Έτσι ώστε να υποστηρίξει την επιχειρηματικότητα συνολικά και να προσελκύσει νέες επιχειρήσεις, να συνδέσει τη ζήτηση με την προσφορά εργασίας, να προωθήσει την εκπαίδευση και απόκτηση δεξιοτήτων των ανθρώπινων πόρων της, να προσελκύσει Έρευνα, Καινοτομία και δημιουργική δραστηριότητα και να αναδείξει την πόλη σε τουριστικό προορισμό με βάση τον πολιτισμό και να επανακαθορίσει την ταυτότητά της. Έναρξη δράσεων το πρώτο εξάμηνο του 2019 και ολοκλήρωση το δεύτερο του 2021, με προϋπολογισμό 26,2 εκ. ευρώ (με τα 10,4 εκ. ευρώ να είναι ιδιωτική συμμετοχή).
2.Θεσσαλονίκη συνεκτική: Για την αντιμετώπιση των άμεσων συνεπειών της κρίσης προκειμένου να επιτευχθεί η δημογραφική αναζωογόνησή της πόλης, να ενσωματωθούν οι μειονεκτούσες ομάδες και να ενισχυθεί η κοινωνική οικονομία. Έναρξη δράσεων το πρώτο εξάμηνο του 2018 και ολοκλήρωση το δεύτερο του 2021, με προϋπολογισμό 13 εκ. ευρώ (με τα 0,8 εκ. ευρώ να είναι ιδιωτική συμμετοχή).
3.Θεσσαλονίκη πράσινη και ανθεκτική: Με στόχο την βιώσιμη διαβίωση στην πόλη και την ανάπτυξη της πόλης μέσω της βελτίωσης του αστικού μικροκλίματος, της βελτίωσης του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, της ενίσχυσης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και της αντιμετώπισης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Έναρξη δράσεων το δεύτερο εξάμηνο του 2017 και ολοκλήρωση το δεύτερο εξάμηνο του 2022, με προϋπολογισμό 50,2 εκ. ευρώ.
4.Θεσσαλονίκη αποτελεσματική: Προκειμένου να εξασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα της διοίκησης και ο εκσυγχρονισμός της οργάνωσης των τοπικών λειτουργιών, η κινητοποίηση ιδιωτικών πόρων, η προώθηση της ολοκληρωμένης αστικής διακυβέρνησης και των μητροπολιτικών συνεργιών. Έναρξη δράσεων πρώτο εξάμηνο 2018 και ολοκλήρωση το δεύτερο του 2022, με προϋπολογισμό 6 εκ. ευρώ.
Τα πρώτα έργα
Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους (οι προσκλήσεις θα εκδοθούν μετά το Σεπτέμβριο) θα αρχίσουν παρεμβάσεις στους εξής τομείς:

- Αντιπλημμυρική προστασία – 3 εκ. ευρώ.
- Δημιουργία – αναβάθμιση πυρήνων πρασίνου επιπέδου πολεοδομικής ενότητας ή και πράσινων διαδρομών – 16 εκ. ευρώ.
- Αναβάθμιση πυρήνων τοπικού αστικού πρασίνου – 4 εκ. ευρώ.
- Έργα για πράσινα δώματα και κάθετους κήπους – 4 εκ. ευρώ.
- Ανάπτυξη συστήματος ποδηλατοδρόμων – 1 εκ. ευρώ.
Πηγή:http://greenagenda.gr/θεσσαλονίκη-αρχίζουν-τα-έργα-βιώσιμη/

Οικοδομές ανα Περιοχή:
Βουλιαγμένη-Βάρη-Μαρούσι:    10 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/KowZtu )
Σαλαμίνα-Γλυφάδα:                   21 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/461kk3 )
Βούλα:                                      14 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/JiZ5u5 )
Γλυκά Νερά:                              8 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/eSpDmo)
Αγία Παρασκευή:                      5 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/XJ74bs )
Χαλάνδρι-Βριλήσσια:                9 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/9qOd4J )
Γλυφάδα-Χαλάνδρι,Βριλήσσια,Ελληνικό:     17 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/k47uEJ )
Ν.Σμύρνη-Βύρωνας-Αθήνα-Υμηττός:     11 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/DgW3dG )
Κηφισιά-Κρυονέρι:     13 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/1ap1Ez )
Αλιμος:     8 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/AZcI0A )
Βόρεια Προάστια:     11 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/is1kJc )
Παλαιο Φάληρο:     4 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/O70S3F )
Πελ/νησος(Μέρος Β): 9 νέες Κατασκευές  ( https://goo.gl/eoU0rX )
Εκάλη-Διόνυσος:     5 νέες Μεζονέτες ( https://goo.gl/PvEcED )

Διόνυσος-Δροσιά- Αγ.Στέφανος: 6 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/zTLjMl )
Φιλοθέη-Π.Ψυχικό:         4 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/b6E9db )
Πελοπόννησος:            10 νέες Κατασκευές
 ( https://goo.gl/Niixqn)
Σαλαμίνα:                        7 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/od27La)
Γλυφάδα:                         12 νέες Κατασκευές ( https://goo.gl/XitUzF )
Βάρη-Βουλιαγμένη:          8 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/qzNgev )
Βούλα:                            14 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/LNJr3I )
Καβάλα- Ηράκλειο:          5 νέες Κατασκευές  ( https://goo.gl/zlc1HU )

Αγ.Παρασκευή (Αττική):    8 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/qXUOpx )
Χαλκιδική-Θεσ/νίκη:     37 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/C7XRAd )
Πεύκη-Κηφισιά:               3 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/aeSPOY )
Πιερία:                          11 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/w8KpGF )
Βριλήσσια:                      4 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/1gDqfX )
Διανομή Προσπέκτους στα Εργοτάξια (https://goo.gl/gzv7uJ )
Θεσσαλονίκη:              10 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/rRzcUj )
Παιανία:                            7 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/u2Gmtl )
Ρόδος:                          15 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/GvdRwZ )
Μύκονος:                    17 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/m01tpu )
Χανιά:                           6 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/35syiG )
Ίλιον:                              3 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/bgyY9X )
Πειραιάς:                        6 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/BPi3S5 )
Σαντορίνη:                   21 νέες Κατασκευές (https://goo.gl/Ox3Hn7 )